Niedosłuch u osoby bliskiej?
Zobacz jak sobie z nim radzić!
Niedosłuch, stanowi problem nie tylko dla osoby nim dotkniętej, ale również dla jej przyjaciół
i krewnych. Zwykle powoduje nieporozumienia oraz ciągłą konieczność powtarzania, co staje się męczące i frustrujące dla obu stron. Osoby z niedosłuchem zwykle nie zauważają swoich problemów ze słuchem, co dodatkowo ma to negatywny wpływ na atmosferę w domu oraz sprawia, że konflikty narastają. Trudności w porozumiewaniu się interpretują najczęściej jako niechęć rodziny do własnej osoby, co pogłębia problem i obniża jakość życia. Warto więc zastosować kilka prostych zasad, które znacząco mogą pomóc w komunikacji z osobą z zaburzonym słuchem:
– Zanim zaczniesz mówić zwróć na siebie uwagę osoby niedosłyszącej.
Rozmówca będzie miał wtedy szansę przygotować się na Twoją wypowiedź i tym samym lepiej ją zrozumieć.
– Wybieraj do rozmowy miejsca ciche.
Wszelkie dźwięki dodatkowe takie jak hałas uliczny, czy włączony telewizor, mogą w znaczący sposób zagłuszyć mowę, przez co utrudniają jej rozumienie także osobom bez zaburzeń słuchu. Pamiętajmy więc, że w przypadku ubytku słuchu rozumienie mowy jest nieporównywalnie bardziej utrudnione. Warto więc podczas rozmowy wyłączyć TV, radio i inne urządzenia, aby nie zakłócały rozmowy.
– Nie mów do osoby niedosłyszącej z innego pokoju.
Dystans to również czynnik zagłuszający mowę. Im większa odległość, tym mniejsza szansa, że osoba
z niedosłuchem zrozumie co do niej mówisz.
– Nie zasłaniaj ust gdy mówisz, do osoby niedosłyszącej.
Osoby z ubytkiem słuchu bardzo często słyszą, że ktoś do nich mówi, ale nie potrafią zrozumieć poszczególnych słów
i zdań. Pomocne jest wtedy czytanie z ruchu warg rozmówcy. Dobrze jest również, gdy podczas rozmowy gestykulujemy, mamy rozbudowaną mimikę twarzy, gdyż dodatkowo ułatwiają one zrozumienie wypowiedzi.
– Staraj się wypowiadać wyraźnie i powoli, ale nie przesadzaj.
Nie musisz mówić bardzo wolno ani krzyczeć, bo to nie pomoże osobie z niedosłuchem w zrozumieniu Ciebie,
a dodatkowo może ją wprowadzić w zakłopotanie. Ponad to „krzykliwe” dźwięki mogą powodować wibracje
w aparacie słuchowym, co wywołuje uczucie dyskomfortu.
– Gdy masz wątpliwości, sprawdzaj czy zostałeś dobrze zrozumiany.
By uniknąć nieporozumień warto poprosić o przytoczenie ważnych faktów z odbytej rozmowy.
– Bądź cierpliwy.
Gdy zostałeś poproszony o powtórzenie nie poddawaj się i nie mów, że „to nic ważnego” by nie robić osobie niedosłyszącej przykrości i nie zniechęcać jej do dalszej rozmowy.
– Jeśli znasz kogoś, kto posiada aparat słuchowy, ale trzyma go tylko w szufladzie, koniecznie zachęcaj go do jego używania.
Niedosłuch niestety nadal często spostrzegany jest jako objaw niedołężności, jako coś wstydliwego. Tym czasem, jest to powszechna wada i może być skorygowana dzięki aparatom, które są mniej widoczne niż jest to
np. w przypadku wady wzroku.
– Jeśli podejrzewasz u kogoś niedosłuch koniecznie zachęcaj go do podjęcia działań
i poddania się badaniu słuchu.
Nieleczony niedosłuch postępuje i doprowadzi w końcu do głuchoty. Rozwiązaniem jest więc wizyta u specjalisty, który może zalecić aparaty słuchowe, skutecznie skoryguje wadę i zapobiegną pogłębianiu się problemu.
PODOBNE ARTYKUŁY:
|